• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5892 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان

وكيل‌كشي و انفعال كانون‌هاي وكلا

سعيد باقري

پديده شوم بزه وكيل‌كشي و نيز اعمال خشونت عليه وكلا به دليل انجام وظايف وكالتي‌شان موضوع جديدي نيست لكن در يك دهه اخير رشد چشمگيري داشته است كه در آخرين مورد قتل مظلومانه همكار عزيزمان شادروان وكيل علي سليماني عضو كانون‌ وكلاي دادگستري فارس بود، قطعا با كيفيتي كه ما شاهد آن هستیم  قتل ايشان نه اولين مورد ترور وكلاست و نه آخرين آن خواهد بود. بديهي است كانون‌هاي وكلا نمي‌توانند معجزه‌اي انجام داده و اين پديده جنايي را ريشه‌كن كنند اما مي‌توانند با انجام اقداماتي موجبات پيشگيري از چنين فجايعي و نيز به حداقل رساندن چنين جناياتي را فراهم كنند.  بارها در اين زمينه قلم زده‌ام و اين‌بار هم در سوگ همكاران بي‌دفاع و مظلوم خود باز هم مي‌نويسم و تاكيد مي‌كنم كانون‌هاي وكلا فقط مسوول صدور و تمديد پروانه و محكوميت انتظامي اعضاي خود نيستند بلكه باید نسبت به تامين شغلي و امنيت جاني وكلا نيز احساس مسووليت كنند. اگر كانون‌ها بخواهند كماكان نقش تماشاچي و تسليت‌گو را براي اعضاي خود ايفا کنند به نسبت افزايش وكلا به همان نسبت اين پديده مجرمانه نيز افزايش خواهد يافت. آمار خشونت روزافزون عليه وكلا به‌شدت نگران‌كننده است. اين آهنگ روبه رشد غير قابل توجيه خشونت بي‌رحمانه عليه وكلا به كانون‌هاي وكلا هشدار مي‌دهد و استوري و تویيت زدن و بيانيه دادن دردي را درمان نمي‌كند لذا باید خيلي سريع وارد حوزه اقدامات اجرايي به منظور مقابله متناسب با اين بزه خطرناك شد. اگر ماموريت وكلا را سربازي براي عدالت بدانيم نبايد در اعلام خبرهاي قتل وكلا گفت وكيلي به قتل رسيد بلكه درستش اين است كه بگوييم سربازي از سربازان عدالت شهيد شد. و اما راهكارهاي مورد پيشنهاد عبارتند از: الف: تشكيل فوري يك كارگروه پژوهشي مركب از اعضايي شامل وكلا، روانشناسان، قضات، جامعه‌شناسان يا هر گروه يا شخص مرتبط ديگر به منظور انجام يك كار جامع تحقيقي و 

آسيب‌شناسي علل بروز پديده خشونت و جنايت عليه وكلا و انتشار گزارش اين كارگروه به منظور بهره‌برداري تمام وكلا

ب: پيش‌بيني بودجه كافي براي حمايت قضايي و مالي از سوي كانون‌هاي وكلا و صندوق حمايت براي حمايت از بزه ديده و خانواده وي در چنين مواردي.

ج: اقدامات فوري كانون‌هاي وكلا از طريق كميسيون حمايت از وكلا به منظور اعلام وكالت و پيگيري دعوي از سوي وكيل مجروح يا خانواده وكيل مقتول.

د: افزودن درس پيشگيري از مخاطرات شغلي به مباحث آموزشي اعم از كارآموزان و وكلا.

هـ : تجهيز وكلا به تجهيزات دفاعي لازم.

و: ساخت و انتشار محتواهاي فرهنگي در تبيين نقش حمايتي و دفاعي وكيل نسبت به موكل خود در راستاي تنوير افكار عمومي و آگاهي‌بخشي مردم نسبت به نقش وكلاي دادگستري در دعاوي.

ز: تهيه متني به منظور حمايت و تامين جاني وكلا توسط كانون‌هاي وكلا تحت عنوان لايحه يا طرح به منظور ارايه به مجلس و تصويب و تبديل آن به قانون.

اميدوارم هرگز شاهد جنايت در حق انسان‌هايي كه وظيفه شغلي ايشان دفاع از حق موكل و پويندگان راه عدالت هستند، نباشيم.

وكيل دادگستري و رييس اداره معاضدت قضايي كانون وكلاي دادگستري مركز 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون